Banden wisselen

Waarom is het belangrijk om te wisselen?

Slijtage aan banden kan gevaarlijke situaties opleveren op de weg. Tijdens onverwachte en lastige momenten, zoals noodstops of scherpe bochten, bieden ongelijkmatig versleten banden minder grip. Vooral op natte ondergronden is het oppassen geblazen. De achterkant van uw auto zal dan sneller wegglijden van de voorkant. Door minder versleten banden op de achteras te monteren, heeft u een betere wegligging.

Wanneer mag ik niet meer rijden op een band?

Als de profieldiepte van uw band minder dan 1,6 millimeter is. Dat is de wettelijke minimale profieldiepte voor alle personenwagenbanden in Europa. Wij adviseren u echter uw banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. Wij meten altijd de profieldiepte voordat we wisselen. Is deze onvoldoende, dan zullen wij de band vervangen. U kunt zelf ook uw banden eenvoudig controleren met een profielmeter.

Waarom is balanceren nodig na elke wissel?

Wij balanceren na elke wissel uw banden voor maximaal rijcomfort. Hierdoor voorkomen wij hinderlijke trillingen in het stuur en in de ophanging van de auto. Dit zorgt voor onprettig rijden en is bovendien niet veilig. Bovendien gaat een gebalanceerde band langer mee en dat levert een besparing op.

Uitlijnen

Waarom is uitlijnen belangrijk?

De wielen van uw auto zijn in nauwkeurig bepaalde standen geplaatst voor een prettig weggedrag en een minimale bandenslijtage. Maar na verloop van tijd kunnen er in deze wielstanden afwijkingen ontstaan. Bijvoorbeeld als gevolg van het rijden over een grote steen, door diepe gaten in het wegdek of door hard contact met een stoeprand. Ook bij een aanrijding kan een wiel een klap hebben opgelopen. Daardoor is uw auto minder koersvast, dus minder veilig, en zullen de banden sneller onregelmatig slijten. Alleen daarom is het al verstandig om de uitlijning van uw auto eenmaal per jaar te laten controleren.

Wat kan er gebeuren bij een verkeerde uitlijning?

minder veiligheid en rijcomfort verhoogde bandenslijtage, ze gaan korter mee snellere slijtage van de mechanische onderdelen hoger brandstofverbruik slechtere rijprestaties slechtere wegligging en stuurgedrag.

Hoe weet ik dat er iets mis is?

U herkent een verkeerde uitlijning als u merkt dat uw banden aan de binnen- of buitenkant sneller dan gebruikelijk slijten. Het kan ook voorkomen dat uw auto naar één kant 'trekt' of dat hij zwaarder stuurt. Een auto is goed uitgelijnd als hij goed en soepel rechtuit rijdt.

Wat doen jullie bij uitlijnen?

Bij een uitlijning meten wij de wielstanden van uw auto. Indien nodig, corrigeren wij de afstelling van deze wielstanden volgens fabrieksspecificaties.